#BOOS heeft een probleem

#BOOS is mijn favoriete YouTubekanaal. Iedere donderdag posten ze een filmpje waarvan ik een glimlach op mijn gezicht krijg. Tim Hofman trekt ten strijde tegen bedrijven die hun jonge klanten naaien. En dat levert topentertainment op. Maar de succesformule lijkt aan effectiviteit in te boeten. En dat vind ik helemaal niet chill

Het idee van het kanaal is simpel: elke week is er een kijker van #BOOS die genaaid is door een instantie/bedrijf. Denk aan het niet terugbetalen van een kaartje, of het niet toegelaten worden op een school.

Vervolgens gaat Tim Hofman eropuit met deze kijker om het probleem op te lossen. Meestal kloppen ze gewoon aan bij het pand van het bedrijf in kwestie, en zeuren ze net zo lang totdat er een oplossing komt voor het probleem van de kijker.

In de beste afleveringen werkt het bedrijf niet mee. Zo sloot de directeur van Ticktetribune.nl zichzelf boos op in zijn kantoor, omdat hij wist dat hij fout zat. Hofman is fenomenaal als het gaat om het gek maken van mensen zoals deze directeur.

En die sensatie, dat werkt voor het programma. Elke keer dat Hofman een bedrijfspand binnenloopt heerst er meteen paniek bij de medewerkers. Meestal wordt er snel iemand opgepiept die iets kan zeggen over het probleem, en wordt er geforceerd gezocht naar een oplossing. Bij Walibi bleken ze de slechtste persvoorlichter ever te hebben, want deze ging zelfs zover dat ze loog over 'getuigen' en de zaak probeerde af te doen door een condoom cadeau te doen. En hoe onhandiger dit gebeurt, hoe meer views. Hoe heftiger de reactie van een eigenaar, hoe meer views.

En meestal zijn het nog legitieme klachten van de kijker ook. Eén keer kwam het voor dat de aangeklaagde in zijn recht stond: een Christelijk ROC mocht inderdaad een meisje weigeren omdat ze de verkeerde identiteit had. Maar #BOOS had een maatschappelijk debat op gang gebracht, en kreeg de politiek zover dat er nu een wet komt die dit verbiedt.

Entertainment gecombineerd met politieke bewustwording, daar tekent de NPO natuurlijk graag voor. En de views stromen binnen: 8,1 miljoen views verdeeld over 22 video's maakt een gemiddelde van ongeveer 370.000 kijkers per aflevering. En die zijn bijna allemaal jonger dan 18. Bij de andere omroepen zijn ze stikjaloers.

Maar de grootste kracht van #BOOS is meteen ook zijn grootste zwakte. #BOOS vaart dus bij de onhandigheid waar bedrijven die het doelwit zijn van een uitzending met Hofman omgaan. En die wapenen nu zich. Ze volgen allemaal een zogeheten confetti journalistiek cursus. En daar was op 20 Oktober voor het eerst iets van te maken.





Erik kroeze van de NS hoorde het verhaal van Hofman aan, beoordeelde de klacht als terecht en zei; ‘nou dat gaan we vergoeden’. Hij vroeg niet om verificatie van het verhaal, ging niet lastig doen, maar werkte gewoon mee.

Hofman begint te lachen en zegt ‘saai’, maar je ziet hier dat hij naar de regisseur kijken van: ‘Oké dan, wat moeten we nu doen?!’


Op het moment dat alle woordvoerders zich zo coöperatief gaan opstellen, dan is #BOOS vleugellam. Het motto ‘rel rel rel, dan komen die views er wel’ gaat dan niet meer op.
Dus moeten de mensen gaan #BOOS op zoek naar een oplossing. Hoe een aflevering toch leuk te maken als je dit elke week hebt?
Ik hoop dat ze een oplossing vinden. En anders moet ik misschien wel op zoek, net als hun. Maar dan naar een nieuw favoriet kanaal. 


Elias Marseille 

Reacties

  1. Gewoon faken zoals ze op youtube al jaren doen, is niks nieuws...
    Zolang de meerderheid geamuseerd blijft dan krijgen ze hun geld wel, als het nu legit is of niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het is "net als zij", "niet net als hun" :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wel weer echt een goed verhaal though!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Populaire berichten